Nema sumnje da je vlada
Aleksandra Vučića vlada sa dva lica. Teorija zavere zamenjena je teorijom
dogovora koji je napravljen između aktuelne vlasti i međunarodne zajednice. Ono
što realizacija takvog dogovora izaziva u javnosti jeste stalan sukob između
racionalnosti i pragmatičnosti. Potreba za priznavanjem mnoštva bitnih uzroka
koji leže u osnovi jednog ovakvog dogovora izaziva potrebu za velikim brojem
načina koordinacije aktivnosti u cilju njegovog ispunjenja. Ko uspe da nađe
balans između razumnog i pragmatičnog delanja biće šampion tranzicije, odnosno
njenog okončanja. Ova vlada to sigurno nije, bar ne za sada.
Čestitke koje je deo međunarodne zajednice prerano uputio
tada još neizabranom predsedniku Srbije, Tomislavu Nikoliću, ukazale su na
nestrpljenje, ali i potrebu za privođenje kraju nekih aktivnosti Brisela na
ovim prostorima. Od samog početka je bilo jasno da jedino oni koji su „igranku“
organizovali i započeli, a to su ostaci Miloševićevog režima, mogu fajront i
objaviti. Pitanje je bilo kako realizovati ispunjenje jednog takvog, nadasve
razumnog, cilja.
Srbija je otvoren sistem, a unutar takvog sistema sprovođenje
reformi je veoma otežano ili praktično nemoguće. Iz tog razloga bilo je
preko potrebno jasno definisati geopolitičku poziciju Srbije, a ne aludirati na
njenu neutralnost ili oslanjati je na „četiri oslonca“. Opredeljenost za
rešavanje statusa Kosova i jasna politika evro-atlantskih integracija jesu
racionalno delovanje vlade Srbije u poslednjih nekoliko godina. Njeno
pragmatično delovanje u cilju povlačenja nepopularnih poteza uz istovremeno
skretanje pažnje velikog dela javnosti, jesu koketiranje sa Rusijom i Kinom
kroz manifestacije kakve su bile vojna parada i Samit 16+1. Time se stekao
utisak da je otpočela realizacija preuzetih odgovornosti u senci
spektakularizma i intriga.
Rad na realizaciji ciljeva spoljne politike, čiji god oni
bili, implicirao je mutan odnos međunarodne zajednice prema rezultatima
unutrašnje politike vlade Srbije. Gušenjem medija i slobode izražavanja uz
stvaranje uslova za jednoumlje, otpočela je tiha diktatura aktuelnog premijera
Srbije. Misteriozni ugovori sa Fiatom i Etihadom, neokončani procesi kod 24
sporne privatizacije, plivanje po mutnim beogradskim vodama i sumnjive radnje
oko železare u Smederevu samo su neke od aktivnosti vladajuće koalicije koje
ukazuju na plitak i šarlatanski odnos prema ekonomskim reformama i politici u
Srbiji. Sa druge strane, mere kao što su smanjenje plata i penzija, ali i
mogući rast PDV su mere koje su htele, ali ne i mogle, da realizuju i prethodne
vlade. Ove mere jesu potrebne, ali ne i dovoljne. Ono na čemu ova vlada treba
da radi, a ne radi, odnosno radi, ali naopako, jesu duboke i korenite reforme
institucija, uvođenje koncepta dobre vladavine, nova monetarna politika i jasne
makro i mikro ekonomske reforme. Ovakvim delanjem aktuelne vlasti stiče se
utisak da je, zarad ostvarivanja svojih ciljeva, međunarodna zajednica
dozvolila aktuelnom premijeru da od Srbije napravi svoju prćiju. Pragmatična
ili racionalna, dugoročna ili kratkoročna odluka?
Posmatrajući odnos Brisela prema Beogradu, može se steći
utisak da je donekle neiskren i kapriciozan. Izveštaji koji dolaze iz
raznoraznih međunarodnih organizacija, a tiču se ekonomskog napretka i slobode
medija, nisu kritički nastrojeni prema ponašanju vlasti u Srbiji. Otuda je
jasno da se ono što je važno u jednom društvu, svodi na sporedno u drugom. Dok
sa jedne strane odgovara političkim zahtevima međunarodne zajednice, vlada
Aleksandra Vučića iskrenim lažima i malverzacijama sprovodi destruktivnu
politiku unutar granica Srbije. To je ta dvoličnost vlade Srbije i tu je ta
razlika između donekle racionalnog ponašanja Beograda prema Briselu i
pragmatičnog odnosa Brisela prema Beogradu.
Нема коментара:
Постави коментар