„ Penzije su već niske i više nikada
ne mogu biti dovedene u pitanje.“
Još početkom 2011.
godine, na prvim borbenim linijama u pregovorima sa MMF - om, nekadašnji
potpredsednik Vlade Srbije, Jovan Krkobabić je konstatovao
da penzioni
sistem u Srbiji nema potrebe menjati, da je jako dobar i da ga je potrebno samo
unaprediti. Danas, jedna nova, reformska Vlada, razmatra uvođenje totalno
nepopularne mere kojom bi penzije bile smanjene između 10% i 25%. Šta je
zajedničko za obe Vlade,
Dačićevu i Vučićevu? Plitko, mogao bih reći imbecilno, pristupanje teškim
problemima duboko komirane srbijanske privrede.
Sasvim je sigurno da
postojeći penzioni sistem, koji funkcioniše po modelu „pay-as-you-go“, ne može opstati
u dužem roku. Ogromna stopa
nezaposlenosti, pojačani demografski rizici, zabrinjavajući demografski racio i
impotentna privreda nikako ne idu naruku jako velikom broju penzionera. Stalno „ dopunjavanje “ budžeta i
neinteligentno korišćenje raznoraznih „ aranžmana “, a u cilju
održavanja socijalnog mira, nanose ogromnu štetu „ budućnosti “ Srbije uz trajne
posledice po istu. Penzioni sistem, kakav je na snazi, mogao je nesmetano
funkcionisati 60 -
ih
i 70 - ih
godina prošlog veka. Tada je na jednog penzionera dolazilo oko šest zaposlenih.
Danas, kada na jednog penzionera dolazi nešto više od jednog zaposlenog
potrebno je pristupiti racionalim i hrabrim odlukama. To svakako nije „ udarac “ na penzije.
Smanjenje penzija možda
jeste potrebna, ali nije dovoljna mera. Čak i kao takva ona ne sme
podrazumevati linearno smanjenje penzija. Potrebno je, i dovoljno, pristupiti
ozbiljnoj reformi
penzionog sistema. Trenutni penzioni model, neophodno je zameniti sa "
fully-funden " modelom (individualno finansiranje
upravljano od stane relevantne privatne kompanije ostvarene u ovoj oblasti uz
davanje garancija države i stvaranje odgovarajućih polaznih olakšica za
građane). Takođe, Srbiji je neophodan potpuni zaokret u sprovođenju tranzicije.
To podrazumeva duboke i korenite reforme: mikroekonomske reforme,
institucionalne reforme, giljotinu propisa i regulatornu reformu, reformu
zakonodavstva, sprovođenje koncepta „ dobre
vladavine
“,
reformu obrazovnog i zdravstvenog sistema, promenu monetarnog modela i
privatizaciju javnih
preduzeća.
Milošević je godinama
vladao zahvaljujući penzionerima. Beskonačni redovi ispred prodavnica i „ iskopavanja “ po kontejnerima
nisu sprečavala najstarije sugrađanje da uvek među prvima budu na glasačkim
mestima i glasaju za režim koji nas je sistematski uništavao čitavu jednu
deceniju. Danas, sasvim sam siguran, Vučić najjače uporište ima baš među
penzionerima (i onima sa „
jednom nogom “ u penziji). To mu daje
za pravao da sa njima eksperimentiše na moderniji način od Miloševića. Ono što
nedostaje jesu radost i „
sabor “
na Kalemegdanu.
I pored činjenice da se
u „
reformskoj “ vladi Aleksandra Vućića nalaze istaknuti ekonomisti
poput Kori Udovički i Dušana Vujovića, tranzicioni zaokret nije na pomolu. Štaviše se stiče utisak da se premijer sve više udaljava od
svog ekspozea (dugo sastavljanog uz pomoć nekadašnjih ministara Radulovića i
Krstića). Predložene mere za ekonomski oporavak („ bolesna “ štednja, stalna
smanjenja primanja, stalna poskupljenja robe i usluga uz mogući rast PDV - a) su kratkog daha. One
ne pogađaju suštinu problema, već postojeći sistem održavaju u životu.
Smanjenje penzija uz „
rast “
godina staža ( i
života )
jednako pogađaju kako mlade tako i stare. Među penzionerima
preovladava mišljenje da su oni izgradili ovu zemlju, zaradili svoje penzije i
zaslužili da ono što se danas „ rasprodaje “ delom završi u njihovom džepu
preko PIO fonda. Sa druge strane, zakonska rešenja Vlade omogućavaju „ starom “ kadru da radi, dok mlade „ penalizuju “ gomilajući ih na
biroima. U zemlji „
starih “, u kojoj hara „ bela
kuga “
uz neprekidni
„ odliv
mozgova “,
konfuzno stanje stvari odgovara jedino i samo intelektualno osakaćenoj,
investiciono kratkovidoj i koruptivno organizovanoj vlasti.
Нема коментара:
Постави коментар